Mata Wang Kripto di malaysia
INVESTASI, BITCOIN

Mengenal Jenis-Jenis Mata Wang Kripto di Malaysia yang Sah

Jatuh bangun mata wang kripto di Malaysia telah menarik ramai pelabur ke mata wang kripto. Ya, salah satu cara untuk melabur dan memperoleh keuntungan besar adalah dengan berdagang mata wang kripto. Anda perlu tahu bahawa terdapat beberapa mata wang kripto yang sah di Malaysia supaya ia sah untuk berdagang. Jadi apakah mata wang kripto dan apakah jenisnya? Ayuh, ketahui juga cara memperdagangkannya untuk mendapatkan keuntungan besar.

Apa Itu Mata Wang Kripto?

Cryptocurrency ialah mata wang digital yang boleh digunakan sebagai medium pertukaran dengan menggunakan kriptografi yang kukuh untuk menjamin transaksi dan mengesahkan pemindahan aset. Crypto currency atau biasa dipanggil cryptocurrency berasal daripada 2 perkataan iaitu cryptography yang bermaksud kod rahsia dan currency yang bermaksud mata wang. Jadi boleh disimpulkan bahawa mata wang kripto atau cryptocurrency adalah mata wang maya yang dilindungi oleh kod rahsia.

Mata wang kripto bukanlah dalam bentuk fizikal, tetapi dalam bentuk mata wang digital yang bentuknya hanya wujud di internet. Perbezaan antara mata wang kripto dan wang digital secara umum (seperti kad atau pemindahan dalam talian) ialah ia tidak dikeluarkan oleh bank atau kerajaan. Mata wang kripto tidak diawasi oleh pihak berkuasa pusat yang mengawasi dan mengawal nilai atau mengawal jumlah mata wang ini beredar di internet.

Mata wang kripto menggunakan teknologi blockchain. Blockchain adalah sejenis lejar terbuka yang berfungsi merekod transaksi dalam bentuk kod. Koleksi transaksi ini dipanggil blok. Semua transaksi yang berlaku direkodkan dan saling berhubung untuk membentuk rantaian panjang yang kemudiannya dipanggil blockchain.

Tujuan membuat mata wang kripto adalah untuk menyediakan sistem mata wang yang murah, pantas, bebas daripada kawalan kerajaan, dan bebas daripada rasuah. Salah satu mata wang kripto yang paling terkenal ialah bitcoin. Walaupun bitcoin adalah aset crypto terbesar, masih terdapat banyak jenis mata wang kripto yang beredar di internet, seperti ethereum, dogecoin, cardano, litecoin, dan sebagainya.

Jenis-jenis Mata Wang Kripto di Malaysia

Terdapat banyak jenis mata wang kripto di Malaysia. Selain bitcoin, berikut adalah beberapa jenis mata wang kripto di Malaysia yang banyak didagangkan oleh pelabur.

Jenis-jenis Mata Wang Kripto di Malaysia

1. Ethereum (ETH)

Jenis mata wang kripto selain Bitcoin yang cukup popular ialah ethereum. Ethereum ialah mata wang kripto yang serupa dan mempunyai ciri yang hampir sama dengan bitcoin kerana ia boleh digunakan untuk menjalankan urus niaga peer-to-peer dan didagangkan di bursa dengan nilai spekulatif. Ethereum menggunakan platform perisian terdesentralisasi yang boleh diakses dalam talian.

Ethereum telah dilancarkan pada 2015, ia adalah mata wang kedua terbesar selepas bitcoin. Pada tahun 2019, ethereum berjaya mencapai nilai pasaran sebanyak 19% daripada Bitcoin dengan nilai $138.3 bilion dan nilai setiap token ialah $1218.59.

Seperti blockchain lain, ethereum mempunyai mata wang kripto sendiri yang dipanggil ETH. ETH ialah wang digital yang boleh dihantar kepada sesiapa sahaja dengan serta-merta. Urus niaga ETH tidak dikawal oleh mana-mana kerajaan atau bank dengan bekalan terdesentralisasi dan jumlah terhad.

Kerana ia tidak dikawal oleh mana-mana kerajaan, ethereum sudah cukup untuk menarik perhatian masyarakat dunia. Urus niaga ini bebas daripada penipuan, mengawal pihak, dan tidak melibatkan akaun dari mana-mana negara. Semua orang bebas untuk berurus niaga dengan mata wang ini.

2. Litecoin (LTC)

Mata wang kripto seterusnya di Malaysia ialah Litecoin atau LTC. Litecoin telah dilancarkan pada tahun 2011 dan merupakan salah satu mata wang kripto untuk mengikuti jejak bitcoin. Mata wang ini telah diubah suai oleh bekas jurutera Google, Charlie Lee, yang juga lulus dari Massachusetts Institute of Technology (MIT) pada 2011.

Transaksi Litecoin adalah lebih pantas jika dibandingkan dengan Bitcoin, iaitu 1 LTC hanya mengambil masa 2.5 minit, manakala 1 BTC mengambil masa 10 minit. Proses melombong Litecoin juga lebih murah jadi ia boleh menjadi alternatif kepada Bitcoin.

Litecoin terbuka secara global dan tidak diatur oleh pihak berwenang. Mata wang kripto ini menggunakan skrip sebagai bukti dan menggunakan kod dengan bantuan CPU.

Perkembangan pesat Litecoin telah membawa nilai pasarannya kepada $10.1 bilion dan nilai setiap token pada $158.88 pada Januari 2021. Ini menjadikan Litecoin mata wang kripto keenam terbesar di dunia.

3. Cardano (ADA)

Cardano juga merupakan salah satu mata wang kripto yang paling banyak didagangkan. Mata wang kripto ini dicipta dan diubah suai oleh jurutera, ahli matematik dan pakar kriptografi menggunakan kaedah penyelidikan. Projek penyelidikan ini diketuai oleh Charles Hoskisson, salah seorang daripada lima ahli pengasas Ethereum. Charles memutuskan untuk meninggalkan pasukan Ethereum kerana ketidakpadanan dalam arah pembangunan mata wang. Kemudian dia membantu mencari mata wang Cardano.

Projek penyelidikan Cardano dijalankan dengan sangat ketat, jadi tidak hairanlah bahawa Cardano agak menonjol dalam barisan mata wang kripto. Blockchain Cardano mempunyai banyak fungsi yang menarik perhatian pelabur. Sehingga kini Cardano masih berkembang dengan tujuan untuk menjadi sistem operasi kewangan dunia yang terdesentralisasi.

Sehingga Januari 2021, Cardano mempunyai nilai pasaran $9.8 bilion dengan nilai token $0.31. Cardano berusaha untuk menjadi salah satu mata wang kripto yang paling didagangkan secara sah dan bebas penipuan.

4. Polkadot (DOT)

Mata wang kripto seterusnya ialah Polkadot atau DOT. Mata wang ini agak unik dan direka untuk menghubungkan antara rantaian blok berlesen dan tidak berlesen untuk bekerjasama di bawah bumbung yang sama yang dipanggil rangkaian berbilang rantai. Polkadot juga membenarkan blockchain selari yang menghubungkan blockchain dengan token asli.

Sistem ini serupa dengan sistem pada mata wang Ethereum. Tetapi apa yang membezakannya ialah dalam kes ini pembangun bukan sahaja mencipta aplikasi terdesentralisasi pada Polkadot, tetapi juga mencipta blockchain mereka sendiri menggunakan sistem keselamatan yang telah disediakan oleh Polkadot. Manakala pada Ethereum, pembangun mencipta blokchain baharu dengan keselamatan yang dibina sendiri.

Polkadot telah dicipta oleh Gavin Wood, salah satu pasukan pengasas Ethereum yang mempunyai pandangan berbeza tentang masa depan dan hala tuju projek Ethereum. Nilai pasaran Polkadot ialah $11.2 bilion dengan nilai token $12.54.

5. Bitcoin Cash (BCH)

Bitcoin Cash ialah mata wang kripto yang diperoleh daripada Bitcoin. Walau bagaimanapun, mata wang ini tidak sama dengan Bitcoin dan mempunyai pelaksanaan yang berbeza. Bitcoin Cash telah dilancarkan pada Ogos 2017 hasil daripada hard fork blockchain Bitcoin. Fork ini bertujuan untuk meningkatkan kapasiti atau bilangan blok pada blockchain daripada 1MB kepada 8MB kepada 32MB supaya transaksi dapat dijalankan dengan lebih pantas.

Bitcoin Cash ialah alternatif yang lebih pantas dan lebih berpatutan kepada mata wang kripto daripada Bitcoin. Mengenai fungsi dan kelajuan, Bitcoin Cash dan Bitcoin juga berbeza. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa kedua-duanya bertujuan untuk mencipta mata wang digital yang lebih mudah diakses, bebas daripada penipuan dan bebas daripada pengawasan negara.

Sehingga Januari 2021, nilai pasaran Bitcoin Cash ialah $8.9 bilion dan nilai setiap token ialah $513.45.

6. Stellar (XLM)

Mata wang kripto seterusnya di Malaysia ialah Stellar atau XLM. Stellar ialah rangkaian blockchain terbuka yang direka untuk menyediakan penyelesaian bagi syarikat yang ingin berurus niaga secara berskala. Stellar boleh menghubungkan institusi kewangan seperti bank dan syarikat pelaburan.

Umumnya, syarikat atau institusi kewangan mengambil masa yang lama dengan banyak pengantara dan modal yang besar untuk berurus niaga. Dengan Stellar, lebih mudah bagi mereka untuk membuat transaksi.

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa Stellar bukan sahaja berfungsi sebagai blockchain perusahaan, ia juga boleh diakses dan digunakan oleh sesiapa sahaja. Mata wang ini dicipta oleh Jed McCaleb dengan nilai pasaran $6.1 bilion dan penilaian $0.27 pada 1 Januari 2021.

7. Chailink

Chainlink ialah rangkaian oracle berasaskan blockchain yang menghubungkan teknologi blockchain dengan teknologi luar rantaian. Oracle ialah penghubung untuk data dunia sebenar dengan sistem terpencar, ia juga memberi peluang kepada blockchain untuk berinteraksi dengan data di dunia luar. Dapat disimpulkan bahawa Chainlink adalah penyedia rangkaian yang membekalkan maklumat dari dunia luar kepada blockchain.

Chainlink dicipta oleh Sergey Nazarov dan Steve Ellis. Nilai pasaran Chainlink ialah $8.6 bilion dengan nilai setiap token sebanyak $21.53 pada Januari 2021.

8. Koin Binance (BNB)

Binance Coin ialah mata wang kripto dalam bentuk syiling yang boleh digunakan untuk membayar pelbagai transaksi di bursa Binance. Binance ialah platform yang diasaskan oleh Changpeng Zhao dan merupakan salah satu bursa yang paling banyak didagangkan di seluruh dunia.

Pada asalnya syiling Binance ialah token ERC-20 yang dijalankan pada blockchain Ethereum. Tetapi kini Binance sudah mempunyai rangkaian sendiri dengan model konsensus. Sehingga Januari 2021, nilai pasaran Binance ialah $6.8 dan penilaiannya ialah $21.53.

9. Tether (USDT)

Tether atau USDT ialah mata wang kripto dalam bentuk syiling stabil yang nilainya bergantung pada dolar AS. Syiling ini cenderung kepada nilai yang stabil kerana ia dipatok pada instrumen pelaburan konvensional seperti USD, emas atau aset digital lain. Kenaikan dan kejatuhan USDT dalam pasaran sangat dipengaruhi oleh pelbagai situasi yang dihadapi oleh dolar AS. USDT cuba mempertimbangkan nisbah 1:1 dengan dolar AS.

Tether atau USDT dicipta untuk merapatkan jurang antara mata wang fiat dan pelbagai aset kripto. USDT mempunyai fungsi yang berbeza daripada mata wang kripto yang lain, ia digunakan sebagai medium pertukaran dan penyimpan nilai kerana nilainya cenderung stabil. USDT juga dicipta untuk menangani masalah utama dan biasa dengan aset kripto, iaitu turun naik yang sangat tinggi.

Tether telah dicipta pada 2014 dan kini mempunyai nilai pasaran $24.4 bilion dan nilai token $1.00.

10. Monero (XMR)

Monero ialah mata wang kripto yang selamat, peribadi dan tidak dapat dikesan. Mata wang sumber terbuka ini dicipta pada tahun 2014 dan segera menarik perhatian pencinta aset crypto. Monero memberi perhatian yang besar kepada desentralisasi dan skalabiliti.

Monero mempunyai keselamatan khas supaya ia selamat daripada perbuatan jenayah. Mata wang ini menggunakan sistem blockchain yang boleh dilombong dan ditambah setiap 2 minit. Sehingga Januari 2021, nilai pasaran Monero ialah $2.8 bilion dan bernilai $158.37 sesaham.

BACA JUGA: Inilah 15 Cara Mendapatkan Bitcoin Gratis Terbesar

Mengapa Begitu Orang Suka Melabur Kripto?

Hari ini ramai orang suka berdagang dan melabur dalam mata wang kripto. Berikut adalah beberapa sebab:

1. Untung besar

Salah satu sebab ramai pelabur berdagang dengan aset crypto adalah potensi keuntungan yang besar. Berbanding dengan jenis pelaburan konvensional, aset crypto jelas menawarkan pelbagai kelebihan. Kemeruapan kripto yang tinggi memberi peluang kepada pelabur untuk membuat keuntungan besar. Walau bagaimanapun, risiko perdagangan kripto juga hebat, dan rata-rata pelabur menyedari perkara ini.

2. Kripto adalah sebahagian daripada komuniti

Sebab kedua pelabur sibuk berdagang crypto adalah kerana mereka adalah sebahagian daripada komuniti. Terdapat banyak komuniti crypto yang pelabur boleh pilih untuk belajar. Rasa kebersamaan ini membuatkan ramai pelabur tergoda untuk melabur di sini.

3. Mudah diakses

Pelaburan konvensional dianggap lebih sukar untuk diakses kerana ia melibatkan banyak peraturan, manakala aset crypto lebih mudah diakses. Mata wang kripto boleh diakses oleh semua negara tanpa had tanpa melalui akaun bank. Dengan hanya internet, sesiapa sahaja boleh berdagang aset crypto.

Mengapa Mata Wang Kripto Sangat Bergolak?

Jika dibandingkan dengan mata wang konvensional yang dikeluarkan oleh bank (mata wang fiat, turun naik crypto adalah sangat tinggi. Turun naik forex dalam 1 minggu adalah di bawah 1%, manakala dalam bitcoin ia boleh mencapai 60%.

Pergolakan ini berpunca daripada sejarah pasaran yang mengajar bahawa apabila wujudnya pasaran baru, maka perubahan harga akan berlaku secara tiba-tiba. Ada masa harga akan naik tinggi, dan ada masa harga turun secara drastik. Bagaimanapun, perubahan harga yang sangat tinggi ini sebenarnya boleh menjadi peluang kepada pelabur untuk mendapat keuntungan besar pada masa yang sesuai.

Adakah Trading Kripto Sah di Malaysia?

Anda tidak perlu risau untuk melabur dalam crypto di Malaysia kerana ianya sah dan sah. Lembaga Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah mengisytiharkan bahawa perdagangan mata wang kripto di Malaysia adalah patuh syariah. Majoriti rakyat Malaysia beragama Islam, ramai diantara mereka enggan melabur dalam crypto kerana takut tidak mematuhi undang-undang syariah.

Tetapi tidak perlu risau, kerana SC telah memutuskan bahawa pada dasarnya pelaburan dalam mata wang kripto adalah sah selagi mata wang dan token yang didagangkan adalah sah dan berdaftar. Pada mulanya SC memang melarang perdagangan crypto, tetapi sejak 2020, SC telah mengeluarkan resolusi baharu yang sangat inovatif dengan menghalalkan aset crypto. Harapan mata wang digital ini akan terus berkembang pada masa hadapan. Kemudian SC juga akan memastikan bahawa setiap pelaburan crypto mesti mematuhi prinsip pasaran modal Islam.

Bagaimana untuk Berdagang Kripto?

Jadi bagaimana anda melabur dalam mata wang kripto? Berikut akan menjadi contoh bagaimana untuk melabur dengan bitcoin supaya anda mendapat gambaran keseluruhan perdagangan dengan mudah. Terdapat 2 cara untuk melabur dengan bitcoin iaitu melombong dan berdagang dengan broker. Ini penjelasannya.

1. Perlombongan

Pelaburan bitcoin pertama boleh dilakukan dengan perlombongan. Perlombongan adalah satu cara untuk mendapatkan bitcoin yang diibaratkan seperti proses seperti melombong emas. Bilangan bitcoin yang tersedia adalah terhad jadi bitcoin mempunyai harga yang tinggi.

Untuk melombong bitcoin, anda memerlukan perisian dan perkakasan khas seperti PC. Dalam kes ini, PC yang digunakan mestilah mempunyai spesifikasi khas. Lebih canggih alat yang anda gunakan, lebih besar atau lebih banyak bitcoin yang anda boleh dapat. Ini kerana anda perlu bersaing dengan ramai pelombong lain.

  1. Inilah cara untuk melombong bitcoin yang boleh anda lakukan.
  2. Kira berapa banyak keuntungan yang mungkin
  3. Mempunyai peranti perlombongan bitcoin
  4. Mempunyai dompet bitcoin
  5. Cari sumber pelombong bitcoin
  6. Adakan program penambang
  7. Mulakan perlombongan

2. Melalui Broker

Pelaburan mata wang kripto seperti bitcoin juga boleh dibuat melalui broker. Terdapat banyak broker yang boleh anda pilih untuk melabur dalam mata wang kripto, seperti melalui Mitrade. Mitrade ialah broker dagangan yang menumpukan pada menyediakan pertukaran asing dalam talian dan dagangan CFD, termasuk saham, mata wang kripto, komoditi, indeks dan banyak lagi.

Mitrade sesuai untuk pelabur atau pedagang baru kerana broker ini tidak mengenakan sebarang komisen atau yuran sama sekali dengan spread yang rendah dan kemudahan yang baik. Walaupun ada bayaran yang perlu dibayar, ia agak rendah dan tidak membebankan peniaga. Pemula boleh belajar berdagang secara percuma terlebih dahulu dengan menggunakan akaun demo yang disediakan oleh Mitrade. Nilai demo yang ditawarkan cenderung besar, mencecah $50,000.

Mitrade ialah broker yang dipercayai kerana ia dilesenkan sepenuhnya dan disambungkan kepada Australian Securities and Exchange Commission (ASIC) dan dikawal selia oleh Cayman Islands Monetary Authority (CIMA). ASIC dan CIMA ialah badan penyeliaan kewangan antarabangsa yang mempunyai sistem perlindungan pelabur yang lengkap. Jadi secara sah, Mitrade sudah mempunyai kesahihan dalam amalan perdagangan dan pelaburan. Peniaga tidak perlu ragu-ragu dengan Mitrade kerana ia dijamin selamat dan sah.

  1. Langkah-langkah untuk berdagang melalui Mitrade adalah seperti berikut:
  2. Muat turun aplikasi Mitrade melalui Google Playstore untuk Android dan App Store untuk iOS.
  3. Klik daftar untuk mendaftar. Anda juga boleh mendaftar melalui akaun Facebook atau Google yang berdaftar.
  4. Isikan semua data yang diminta dengan betul, seperti nama, tarikh lahir, alamat dan e-mel untuk mematuhi prinsip KYC (Kenali Pelanggan Anda).
  5. Sahkan data melalui e-mel dan pastikan semua data adalah betul dan lengkap. Proses pengesahan biasanya hanya mengambil masa kira-kira 2-3 minit.
  6. Isikan deposit awal dengan nominal minimum $50. Dalam kes ini, anda juga boleh menggunakan kemudahan akaun demo dengan modal $50,000 percuma sebagai perdagangan percubaan.
  7. Selepas deposit diisi, anda boleh terus berdagang dan memilih pelbagai produk pelaburan yang terdapat di Mitrade.
Mengenal Jenis-Jenis Mata Wang Kripto di Malaysia yang Sah

Kesimpulan

Mata wang kripto ialah salah satu instrumen pelaburan yang paling menarik dan menawarkan pulangan yang hebat. Terdapat banyak jenis mata wang kripto yang didagangkan di bursa, anda boleh memilih satu atau beberapa yang sesuai dengan profil risiko anda. Tetapi anda perlu ambil perhatian bahawa turun naik mata wang kripto adalah tinggi, jadi anda perlu melakukan analisis yang betul untuk mengelakkan risiko besar.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *