CFD Trading Malaysia
INVESTASI, SAHAM

Review CFD Trading Malaysia 2022

Bagi anda yang mengaku sebagai pedagang sejati, anda mesti biasa dengan istilah CFD trading Malaysia. Ini adalah teknik perdagangan yang digunakan secara meluas oleh pedagang profesional dari seluruh dunia termasuk di Malaysia. Jadi apakah sebenarnya CFD dan bagaimana ia berfungsi? Jom, lihat penjelasan penuh di bawah.

Apa itu CFD Trading

CFD atau singkatan Contract For Difference ialah kontrak atau perjanjian antara dua pihak iaitu pembeli dan penjual untuk saling membayar perbezaan antara harga pembukaan dan penutupan instrumen yang diniagakan. CFD juga boleh dikatakan sebagai instrumen universal yang menawarkan kaedah dagangan yang mudah di pasaran yang berbeza tanpa perlu memiliki instrumen fizikal. Model dagangan ini sebenarnya banyak diamalkan di pelbagai negara di dunia, salah satunya Malaysia.

Secara ringkasnya CFD boleh ditafsirkan sebagai kontrak yang dibuat oleh pelabur dan broker CFD untuk menukar perbezaan nilai produk kewangan seperti saham atau derivatif antara masa kontrak dibuat dan apabila kontrak ditutup. Pedagang CFD sebenarnya tidak memiliki aset tetapi boleh membuat untung atau rugi berdasarkan perubahan dalam harga aset.

Dalam model transaksi ini, pelabur boleh menjadi pembeli atau penjual. Apabila pembeli mengesan bahawa nilai aset akan meningkat, kedudukan Beli (panjang) akan diletakkan. Sementara itu, jika penjual meramalkan bahawa nilai aset akan berkurangan, maka kedudukan pendek akan dipilih.

Jika anda ingin menutup posisi terbuka, trader mesti terlebih dahulu membeli perdagangan pengimbangan. Perbezaan bersih keuntungan dan kerugian akan diselesaikan secara tunai oleh pembeli dan penjual yang membuat transaksi melalui akaun dagangan mereka.

Berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, urus niaga dagangan CFD hanya boleh dijalankan untuk jenis saham dan indeks yang memenuhi kriteria tertentu. Antaranya ialah bursa tersenarai dengan pengawal selia pasaran modal kepada pengawal selia sekurang-kurangnya mempunyai kapasiti pasaran sekurang-kurangnya RM1 bilion. Jadi jika anda bertanya “adakah perdagangan CFD sah di Malaysia?” maka jawapannya ialah “ya tetapi dengan syarat yang ketat.”

Apakah Perdagangan CFD Sah di Malaysia

Malaysia merupakan salah satu negara di Asia Tenggara yang berbatasan dengan Indonesia. Negara ini memiliki populasi sekitar 27 juta orang. Perdagangan CFD adalah hal yang legal di Malaysia dan bahkan negara ini juga memiliki bursa CFD yang disebut Bursa Malaysia Stock Exchange.

Seperti negara berkembang lainnya, banyak orang Malaysia yang terjun ke bisnis perdagangan CFD. Di negara ini CFD adalah transaksi legal tetapi terbatas pada lembaga keuangan yang terdaftar dan disetujui oleh pemerintah. Itu berarti Anda hanya dapat memperdagangkan CFD secara legal di Malaysia dengan mencari broker atau lembaga keuangan berlisensi yang sudah terdaftar di negara tersebut.

Perlu Anda perhatikan juga, bahwa ada beberapa pendapat yang menyatakan bahwa aturan tersebut hanya berlaku untuk mata uang fisik dan tidak berlaku untuk perdagangan online. Ini karena perdagangan online hanya berdagang menggunakan mata uang yang mendasari atau mata uang teoretis.

Dari penjelasan di atas dapat disimpulkan bahwa cara yang paling tepat untuk berdagang di Malaysia adalah melalui lembaga yang telah disahkan secara sah oleh pemerintah dan menggunakan syariat Islam. Namun, saat ini masih banyak investor Malaysia yang menggunakan broker asing dan dianggap tidak melanggar aturan. Hal ini karena pada dasarnya orang Malaysia diperbolehkan untuk berinvestasi di luar negeri.

Bagaimana Dagangan CFR Berfungsi?

Dalam transaksi CFD trading Malaysia ini, terdapat empat konsep utama yang perlu anda fahami sebelum membuat keputusan untuk melabur. Empat konsep tersebut ialah spread, saiz kontrak, tempoh dan juga untung atau rugi. Untuk butiran lanjut, berikut adalah penjelasannya.

SpreadSaiz KontrakTempohUntung Rugi
Dalam konsep perdagangan CFD, pedagang akan sentiasa ditawarkan dua harga berdasarkan nilai instrumen asas. Kedua-dua instrumen tersebut ialah tawaran (harga belian) dan tawaran (harga jualan). Biasanya harga belian akan sentiasa lebih tinggi daripada nilai asas pada masa itu. Manakala harga jualan biasanya akan sentiasa lebih rendah. Perbezaan antara harga belian dan harga jualan dipanggil spread. Pedagang CFD akan mendapat manfaat daripada spread ini.Saiz kontrak dalam urus niaga dagangan CFD biasanya bergantung pada aset asas. Dalam perdagangan derivatif, aset asas adalah instrumen kewangan yang diwakili oleh derivatif serta yang memberi nilai kepada derivatif.
Dalam CFD saham, saiz kontrak biasanya mewakili salah satu saham sedia ada dalam syarikat yang anda niagakan. Satu contoh ialah, jika anda membuka kedudukan yang meniru membeli 500 saham Ambank, maka anda perlu membeli 500 daripada kontrak CFD Ambank tersebut.
Tempoh juga merupakan salah satu perkara penting apabila berdagang CFD ini. Ini kerana CFD trading Malaysia mempunyai tarikh tamat tempoh jadi dagangan akan ditutup hanya apabila diletakkan dalam arah yang bertentangan. Sebagai contoh, apabila anda membeli 500 kontrak emas, ia akan ditutup apabila anda menjual 500 kontrak emas.Pada asasnya, cara mengira untung dan rugi dalam dagangan CFD agak mudah. Anda hanya perlu mendarabkan bilangan kontrak yang dipegang dengan perbezaan harga. Seterusnya untuk mengira keuntungan atau kerugian keseluruhan, anda hanya perlu menolak kos yang anda bayar.
Formula mudah untuk mengira untung dan rugi untuk dagangan CFD adalah seperti berikut:
Untung Rugi = Jumlah CFD x Spread (harga tutup – harga pembukaan)

Ciri Utama dan Kelebihan CFD Trading Malaysia

Dagangan CFD adalah salah satu teknik dagangan yang ditawarkan oleh platform dagangan dari Malaysia. Sistem perdagangan seperti ini boleh membawa keuntungan dan kerugian kepada pedagang tanpa mempunyai instrumen pelaburan. Dagangan CFD juga menawarkan akses kepada aset asas pada kos yang lebih rendah daripada perlu membeli aset secara terus. Bukan itu sahaja, dagangan CFD juga menawarkan pelaksanaan yang mudah, serta keupayaan mudah untuk membeli dan menjual.

Nah, di bawah adalah beberapa kelebihan ciri yang ditawarkan oleh platform dagangan CFD yang perlu anda ketahui:

1. Short and Long Trading2. Leverage3. Margin4. Hedging
Salah satu kelebihan yang ditawarkan oleh platform dagangan CFD Malaysia ialah terdapat dua pilihan untuk transaksi dagangan iaitu pendek (short) dan long (long). Secara ringkasnya, apabila anda ditawarkan dua jenis harga yang berbeza dan kemudian memilih untuk berdagang pada harga belian yang sedikit di atas harga pasaran, maka anda boleh membuka kedudukan “Long”. Sebaliknya, jika anda berdagang pada harga jualan yang sedikit di bawah harga pasaran, maka anda boleh memilih untuk membuka kedudukan “Short”.Anda boleh mendapat pendedahan kepada kedudukan yang lebih tinggi tanpa menanggung kos pendahuluan yang besar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk anda memberi perhatian kepada nisbah leverage dan pastikan anda berdagang mengikut kemampuan anda kerana pada asasnya sistem leverage juga membawa risiko yang agak tinggi.Dalam perdagangan CFD, pedagang ditawarkan pada dua jenis margin iaitu deposit margin dan penyelenggaraan margin. Deposit margin digunakan untuk membuka kedudukan manakala margin penyelenggaraan digunakan apabila perdagangan hampir menyebabkan kerugian yang tidak dilindungi oleh deposit margin dan dana tambahan lain dalam akaun dagangan anda.Hedging atau lindung nilai ialah mekanisme pelaburan yang berkesan dengan tujuan untuk menghapuskan atau membatalkan risiko yang dilihat dalam bentuk perdagangan lain. CFD ini boleh digunakan sebagai alat lindung nilai yang akan membantu anda mendapat keuntungan daripada pasaran yang jatuh.
Sebelum membuat keputusan untuk mencuba dagangan CFD, pastikan anda memahami konsep dan cara dagangan itu berfungsi terlebih dahulu. Kaedah ini penting untuk anda lakukan bagi meningkatkan peluang keuntungan dan mengurangkan risiko sedia ada.

Platform atau Broker CFD Trading Malaysia yang Disyorkan

Broker adalah orang atau syarikat yang mempunyai wewenang untuk mengatur transaksi antara pembeli dan penjual yang mendapat komisen atau keuntungan dari perjanjian yang dilaksanakan. Dalam perdagangan CFD, broker boleh bertindak sebagai penjual atau pembeli dan menjadi pihak utama kepada perjanjian.

Hari ini terdapat banyak pilihan broker dan platform dagangan CFD yang boleh anda pilih untuk mula melabur. Walau bagaimanapun, sebelum membuat keputusan untuk memilih satu, ketahui dahulu cadangan platform terbaik berdasarkan ulasan dagangan CFD Malaysia, termasuk:

1. XTB

Salah satu platform dagangan CFD terbaik ialah XTB. Platform dagangan ini berpangkalan di London dan Warsaw tetapi dikawal oleh beberapa pihak berkuasa kewangan di pelbagai negara di seluruh dunia. Sebahagian daripada ini termasuk Pihak Berkuasa Kelakuan Kewangan (FCA) UK dan Pihak Berkuasa Penyeliaan Kewangan Poland (KNF).

Platform ini sangat disyorkan untuk pedagang yang mencari bayaran yang rendah tetapi menawarkan perkhidmatan deposit atau pengeluaran yang baik. XTB menawarkan proses pembukaan akaun yang agak mudah yang dilakukan sepenuhnya dalam talian. Jadi anda boleh mula berdagang pada hari yang sama dengan pendaftaran..

Platform XTB juga diketahui memberikan bayaran yang agak rendah untuk CFD indeks saham. Bukan itu sahaja, platform ini juga menawarkan deposit dan proses pengeluaran CFD percuma. Anda juga diberi kelonggaran apabila anda ingin membuat transaksi sama ada melalui kad debit dan kredit atau melalui aplikasi dompet digital.

2. eToro

eToro ialah syarikat permulaan fintech Israel yang terkenal yang telah wujud sejak 2007. eToro menawarkan dagangan CFD melalui entiti Cyprus di bawah naungan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Cyprus (CySEC). Platform ini boleh menjadi cadangan terbaik untuk anda yang ingin berdagang saham tanpa komisen.

eToro juga menawarkan pelbagai ciri canggih seperti perdagangan sosial, yang membolehkan anda menyalin strategi perdagangan yang digunakan oleh pedagang lain. Untuk membuka akaun baharu, platform ini menawarkan proses 1 hari. Peniaga juga diberi beberapa pilihan untuk membuat deposit dan pengeluaran seperti melalui pemindahan bank, kad kredit dan dompet digital.

3. IG

IG ialah salah satu platform dagangan CFD terbaik Malaysia serta yang terbesar di dunia. Broker British ini telah ditubuhkan sejak 1974 dan kini dikawal selia oleh beberapa pengawal selia dari seluruh dunia termasuk pengawal selia peringkat atasan seperti Financial Conduct Authority (FCA) dan Federal Financial Supervisory Authority (BaFin).

Platform dagangan menawarkan akses mudah menjadikannya sesuai untuk pedagang pemula. Bukan itu sahaja, ciri-ciri yang terdapat pada platform ini juga mudah dipelajari dan digunakan supaya memudahkan peniaga pemula. Perkara yang paling menarik tentang platform CFD ini ialah tiada had deposit minimum.

4. XM

XM ialah platform dagangan CFD yang tersedia di seluruh dunia dan kini dikawal oleh tiga pihak berkuasa kewangan utama seperti CySEC, ASIC dan IFSC. Platform ini boleh menjadi salah satu cadangan terbaik untuk anda yang mencari platform dagangan CFD kos rendah. Bukan itu sahaja, XM juga menawarkan proses pembukaan akaun yang mudah dan pantas. Anda juga ditawarkan akaun demo untuk belajar sebelum terjun ke pelaburan sebenar.

5. City Index

Cadangan seterusnya untuk platform dagangan CFD Malaysia yang terbaik ialah City Index. Platform ini diasaskan pada 1983 dan kini dikawal oleh pihak berkuasa kewangan peringkat atasan seperti Suruhanjaya Sekuriti dan Pelaburan Australia (ASIC), Pihak Berkuasa Kelakuan Kewangan (FCA) serta Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS).

Platform ini menawarkan penunjuk yang hebat menjadikannya sesuai untuk pedagang kanan. City Index juga menawarkan yuran pengeluaran yang agak rendah dan yuran transaksi lain. Untuk membuka akaun di platform ini, anda perlu menunggu 1 hari sehingga proses selesai dan akaun sedia untuk digunakan untuk transaksi.

Perbezaan antara Trading Saham dan CFD Trading

Bagi peniaga baru, mereka mungkin masih keliru tentang apakah perbezaan antara perdagangan saham dan dagangan CFD. Pada asasnya, kedua-dua jenis perdagangan ini mempunyai cara perdagangan yang sangat berbeza. Untuk butiran lanjut tentang perbezaan antara perdagangan saham biasa dan dagangan CFD Malaysia, lihat jadual di bawah:

PerbezaanCDF TradingTrading Saham
DefinisiPerdagangan derivatif kewangan, peniaga bertaruh pada aset sama ada harganya akan naik atau turun tanpa perlu membeli aset asasPembelian atau penjualan saham fizikal atau langsung dalam syarikat
Tarikh LuputTidak memiliki tarikh luputTidak memiliki tarikh luput
Lindung Nilai (Hedging)Ya Jarang sebab produk pelaburan lain lebih berkesan
Duti SetemTidakYa
Peluang PerdaganganSesuai untuk jangka pendekSesuai untuk investasi jangka panjang

Review Potensi CFD Trading Malaysia

Walaupun ia mempunyai risiko yang cukup besar, terdapat agak ramai pedagang yang berminat untuk berdagang CFD. Ini kerana beberapa kelebihan yang ditawarkan oleh model dagangan Malaysia, termasuk:

1. Boleh membuka pertaruhan pada semua jenis produk

Salah satu kelebihan berdagang CFD ialah pedagang boleh meletakkan pertaruhan pada semua jenis produk mengikut kehendak mereka. Contohnya ialah anda boleh membeli saham Turki dengan mudah melalui platform CFD yang tidak semestinya boleh dilakukan pada platform dagangan saham biasa kerana akses tidak mudah.

2. Ada leverage

Urus niaga CFD menggunakan sistem leverage supaya peniaga tidak perlu menyediakan modal yang besar di hadapan. Tetapi anda juga perlu memahami bahawa sistem leveraj ini mempunyai risiko yang tinggi jika anda salah meneka pertaruhan. Anda sebenarnya boleh mengalami kerugian yang sangat besar.

3. Mudah untuk membuka posisi jual

Satu lagi kelebihan dagangan CFD ialah kemudahan membuka posisi jual. Ini adalah tarikan istimewa untuk pedagang jadi tidak hairanlah ramai yang suka menggunakan kaedah dagangan CFD ini.

CFD boleh menjadi salah satu pilihan perdagangan terbaik untuk anda yang ingin berdagang pada kos rendah. Walau bagaimanapun, CFD adalah instrumen pelaburan yang agak kompleks dan membawa risiko yang cukup tinggi untuk kehilangan sejumlah besar wang kerana ia menggunakan sistem leverage. Berdasarkan penyelidikan dari European Securities and Markets Authority (ESMA) terdapat lebih daripada 70% peratus pelabur runcit yang kehilangan wang mereka pada dagangan CFD.

Untuk mengelakkan dan mengurangkan risiko kerugian, sebelum membuat keputusan untuk memulakan perdagangan model ini, pastikan anda memahami selok-belok perdagangan CFD terlebih dahulu. Seterusnya, pilih platform dagangan terbaik untuk menjadikannya lebih selamat dan mudah untuk membuat transaksi, salah satunya ialah Mitrade.

Broker dagangan CFD Malaysia disyorkan ialah Mitrade. Mitrade ialah broker yang dipercayai yang telah mendapat pengiktirafan antarabangsa. Mitrade telah mendapat lesen daripada ASIC supaya kesahihannya terjamin.

Mitrade menawarkan akaun demo dengan deposit $50,000 supaya anda tidak memerlukan modal yang banyak untuk memulakan dagangan. Pemula sangat sesuai untuk mencuba berdagang dengan platform ini.

Berikut ialah cara untuk mencuba dagangan CFD Malaysia di Mitrade:

  1. Muat turun aplikasi Mitrade melalui mudah alih atau web
  2. Daftar dan masukkan data peribadi anda
  3. Log masuk dengan akaun yang telah dibuat
  4. Mulakan dagangan CFD
Broker CFD Trading Malaysia

Kesimpulan

Itulah ulasan menarik dan penting tentang perdagangan CFD yang perlu anda fahami. Memang tidak dapat dinafikan bahawa pelaburan digital pada masa ini merupakan salah satu kegemaran ramai pelabur. Selain lebih mudah dan praktikal, potensi keuntungan juga agak besar.

Namun, jika anda ingin mencuba dagangan CFD Malaysia ini, pastikan anda membuat persediaan dengan teliti kerana transaksi ini mempunyai risiko yang agak tinggi. Namun, jika pertaruhan anda betul, faedah yang boleh diperolehi juga cukup menggoda.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *