Review Lengkap Tiger Broker Malaysia
BROKER

Review Lengkap Tiger Broker Malaysia 2022

Tiger Broker Malaysia ialah syarikat broker yang digemari oleh peniaga muda Malaysia. Broker kegemaran ini juga menyediakan akses kepada pasaran saham asing supaya ramai orang berminat untuk menyertai. Walau bagaimanapun, melabur dalam bursa saham asing memerlukan birokrasi yang rumit. Pelaburan dalam pertukaran asing juga sering bermasalah dengan peraturan sehingga ramai orang mempersoalkan keselamatan mereka. Kemudian, adakah Tiger Broker Malaysia broker yang dipercayai? Berikut ialah ulasan penuh Tiger Broker Malaysia:

Apa Itu Tiger Broker Malaysia?

Tiger Broker Malaysia ialah broker dalam talian yang ditubuhkan pada tahun 2014. Broker ini ditubuhkan di bawah nama syarikat US Tiger Securities, Inc. Tiger Brokers mempunyai pejabat di Singapura, New York, Beijing, Auckland dan Sydney dan menggaji lebih daripada 800 orang. Tiger Broker telah memegang lesen dari Singapura, Amerika Syarikat, New Zealand dan Australia. Sehingga Mac 2019, Tiger Broker telah disenaraikan di NASDAQ di bawah kod TIGR.

Tiger Broker Malaysia telah disokong oleh sekumpulan pemegang saham mewah seperti Interactive Brokers, Xiaomi, ZhenFund, dan pelabur terkenal Jim Rogers. Syarikat itu juga terkenal dengan platform dagangannya yang inovatif dan termasuk dalam Senarai Syarikat 100 Unicorn Fintech dan CB Insights KPMG. Tiger Broker terus berkembang pesat dan kami berharap dapat mengembangkan platform inovatif kami dan mewujudkan hubungan baharu antara pasaran kewangan global.

Tiger Broker juga mempunyai akses mudah ke pasaran global, termasuk Singapura, AS, Hong Kong, China dan Australia, dengan komisen yang rendah. Pelbagai produk pelaburan yang disediakan oleh Tiger Broker Malaysia termasuk saham, ETF, opsyen, waran, CBBC, REIT, niaga hadapan dan reksadana (mutual fund).

Review Tiger Broker Malaysia ⭐⭐⭐⭐Ciri-Ciri 
🗺️ Negara RegulasiSingapura, Australia, New York, Beijing, Auckland, dan Sydney. 
🕖Tahun Didirikan2014
💱Platform TradingProprietary Trading Platform
💰 Fee Withdrawal 0
💰 Minimum Deposit0
💰Kos transaksibermula dari 0,04%
🔓AkaunPrime Reksadana
👛Leverage2x hingga 4x
💳Cara Deposit Transfer antar bank
🛍️ Products offeredSaham, future, opsi, waran, ETF, CBBC, REIT, reksadana

Apakah Tiger Broker Malaysia Memiliki Legalitas?

Seperti yang disebutkan sebelumnya, Tiger Broker Malaysia telah mendapatkan legalitas dari Singapura, New York, Beijing, Auckland, dan Sydney. Tiger Broker telah terdaftar resmi di Komisi Sekuritas dan Bursa AS (SEC) dengan nomor lisensi 8-65324. Selain itu, broker ini juga telah menjadi  anggota Otoritas Pengatur Industri Keuangan (FINRA) dengan nomor lisensi CRD: 120583 dan anggota Securities Investor Protection Corporation (SIPC). Di negara Singapura, Tiger Broker juga mendapatkan lisensi dari Monetary Authority of Singapore dengan nomor lisensi 201810449W.  Australian Securities & Investments Commission juga memberikan izin resmi kepada Tiger Broker dengan nomor lisensi 505213. Dalam hal operasional di kawasan Asia Tenggara, termasuk Malaysia, Tiger Broker telah mendapatkan izin dari Monetary Authority of Singapore (MAS) dengan Lisensi Layanan Pasar Modal untuk menjalankan bisnis broker secara legal. Di tingkat global, operasional Tiger Broker juga diatur oleh otoritas masing-masing dari AS (SEC), Australia (ASIC), dan Selandia Baru (FSPR). Dengan kata lain, Tiger Brokers adalah broker yang diatur dengan baik oleh otoritas yang tepat dan jelas jauh lebih baik daripada broker yang terdaftar di beberapa negara Afrika secara acak. Dengan adanya regulasi dan legalitas resmi dari sejumlah badan otoritas keuangan internasional, Anda tak perlu ragu lagi dengan keamanan dari Tiger Broker Malaysia.

Tiger Broker memiliki standar regulasi dan akuntabilitas yang tinggi terhadap aset dan modal klien/ Proses pengelolaan dana klien  juga dilakukan dengan baik untuk menjamin keamanannya. Untuk melindungi dana klien, Tiger Broker menerapkan aturan pemisahan yang ketat antara modal dan aset klien. Jadi, pihak Tiger Broker tidak akan menggunakan dana yang disetorkan klien untuk kepentingan perusahaan. Dana yang disetorkan klien akan disimpan di Bank Umum DBS.

Apakah Tiger Broker Malaysia Memiliki Legalitas?

Yuran Trading di Tiger Broker Malaysia

Yuran trading di Tiger Broker sangat kompetitif. Walaupun terdapat broker tempatan yang menawarkan akses kepada pasaran modal asing, yuran yang dikenakan biasanya sangat tinggi. Untuk berdagang di Tiger Broker Malaysia, anda boleh mendepositkan dana tanpa keperluan jumlah deposit minimum. Tidak kira berapa banyak modal yang anda ada, anda masih boleh berdagang. Yuran untuk urus niaga dalam pasaran modal asing termasuk:

  • pelaburan dalam pasaran saham Singapura pada 0.04% setiap transaksi
  • Yuran transaksi di pasaran saham AS ialah: AS$0.005 sesaham, dengan yuran minimum AS$0.99 setiap transaksi.
  • yuran transaksi di pasaran saham Hong Kong ialah 0.03% setiap transaksi dengan minimum HK$7
  • yuran transaksi di pasaran saham Australia ialah 0.07% dengan minimum AU$ 6
  • yuran transaksi untuk saham domestik China ialah 0.03% bagi setiap transaksi dengan minimum CNH 7.

Yuran ini hanya dibayar apabila anda membuat transaksi dalam pasaran modal melalui perantara Tiger Broker. Tiger Broker juga tidak mengenakan sebarang bayaran tambahan.

Jenis Akaun Trading di Tiger Broker Malaysia

Terdapat 2 jenis akaun dagangan yang ditawarkan oleh Tiger Broker iaitu:

  1. akaun utama

Dengan akaun ini, Anda akan dapat berdagang dalam masa nyata serta menjejaki nilai portfolio anda. Akaun Perdana juga mempunyai 2 kategori iaitu akaun Tunai dan akaun Margin. Akaun tunai disyorkan untuk peniaga berumur 18 hingga 75 tahun. Akaun ini dikhaskan secara eksklusif untuk berdagang tanpa leverage. Anda boleh menggunakannya untuk perdagangan jangka panjang. Kelemahan akaun tunai ialah transaksi yang anda lakukan hanya terhad kepada jumlah dana yang anda deposit secara tunai. Anda boleh menggunakan akaun tunai untuk berdagang dalam semua instrumen pelaburan kecuali dagangan niaga hadapan dan opsyen.

Sementara itu, akaun margin disyorkan untuk pedagang berumur 21 hingga 65 tahun. Jenis akaun ini sesuai untuk dagangan jangka pendek dengan leverage untuk dagangan hari sehingga 4x dan leverage untuk dagangan semalaman sehingga 2x. Dengan akaun margin, anda boleh berdagang dengan modal kecil. Walau bagaimanapun, perdagangan dengan leverage biasanya membawa sejumlah besar risiko. Jadi, anda harus berhati-hati sebelum memilih jenis akaun ini.

  1. Akaun Reksadana (mutual fund)

Akaun reksadana sesuai untuk Anda yang ingin melabur dengan bantuan pengurus pelaburan, Anda boleh melabur dalam dana bersama pasaran wang, bon, dan saham. Mata wang yang digunakan dalam akaun dana bersama ini ialah dolar AS, dengan jumlah transaksi minimum sebanyak USD 100 untuk semua jenis dana bersama.

Selain dua jenis akaun di atas, Tiger Broker juga menyediakan akaun demo yang memudahkan pedagang untuk berlatih perdagangan tanpa mengalami kerugian. Walau bagaimanapun, akaun demo hanya tersedia untuk pasaran saham AS dan Hong Kong dengan jumlah nilai AS $ 10,000 dan satu lot saham Apple.

BACA JUGA: Review FXTM Malaysia: Apakah FXTM Malaysia Penipu?

Cara Membuat Akaun di Tiger Broker Malaysia

Sebelum membuat akaun di Tiger Broker, anda mesti menyediakan beberapa dokumen penting seperti berikut:

  • kad pengenalan diri
  • bukti alamat kediaman (boleh dalam bentuk sijil rumah atau bil air, telefon, elektrik dan seumpamanya)
  • penyata bank yang dikeluarkan dalam tempoh 6 bulan lepas.
  • Selepas menyediakan dokumen ini, anda boleh segera memulakan proses pembukaan akaun dengan cara berikut:
  • buka laman web rasmi Tiger Broker atau muat turun aplikasi di Play Store dan App Store.
  • Klik menu “Open Account” dan isikan nombor telefon juga. Jika anda mempunyai kod jemputan, anda juga boleh menuliskannya, kemudian tekan “Sign Up”
Cara Membuat Akaun di Tiger Broker Malaysia
  • Isikan semua data yang diperlukan
  • Pilih jenis akaun yang anda ingin buat dan pilih jenis instrumen pelaburan yang anda pilih
  • Beri kelulusan kepada terma dan syarat yang telah ditetapkan kemudian muat naik dokumen yang telah disediakan
  • Sahkan dan proses penciptaan akaun selesai. Tiger Broker akan menyemak data dalam tempoh maksimum 3 hari bekerja.

Cara Deposit di Tiger Broker Malaysia

Selepas proses pembukaan akaun selesai dan anda mendapat kelulusan, anda mesti mendepositkan dana untuk membuat transaksi. Berikut ialah cara untuk mendepositkan dana di Tiger Broker:

Langkah pertama

Anda boleh mendepositkan dana dalam Akaun Broker Tiger anda melalui akaun bank Singapura. Kaedah ini dianggap lebih pantas dan menjimatkan yuran perbankan perantara yang mahal yang dikenakan apabila anda menggunakan sistem foreign telegraphic transfer melalui bank tempatan. Trader Malaysia boleh memiliki akaun Bank Singapura dengan mendaftar sebagai pelanggan bank CIMB. Pendaftaran bank CIMB juga boleh dibuat secara online. Ini caranya:

  • Pergi ke laman cimb.com.sg dan tekan “Apply Now” kemudian isi semua data yang diperlukan
  • Semasa proses pendaftaran, anda mesti memuat naik kad pengenalan, NPWP dan tanda tangan anda.
  • Selepas itu, anda akan menerima email dengan langkah seterusnya dan file PDF yang mengandungi maklumat tentang akaun bank CIMB anda. Proses penciptaan akaun telah selesai dan anda boleh menggunakannya untuk membuat deposit.
  • Untuk Deposit. Anda mesti membuka semula akaun Tiger Broker anda dan pilih menu “deposit”. Selepas itu, pilih menu “deposit dengan SGD” dan pilih akaun bank Singapura anda. Di bahagian mod transfer, pilih “via FAST” dan dalam bahagian Transfer to, pilih ‘DBS POSB’ Kemudian klik next dan isikan jumlah dana yang ingin anda deposit dan tekan “Submit”

Cara Kedua

Selain menggunakan bank Singapura, anda juga boleh memindahkan dana deposit melalui bank tempatan Malaysia. Jika anda menggunakan kaedah ini, anda perlu membayar yuran kepada bank perantara sebanyak AS$ 30. Berikut ialah cara untuk memindahkan dana deposit di Tiger Broker menggunakan bank tempatan Malaysia:

  • Buka akaun Tiger Broker Anda dan pilih menu deposit.
  • Pilih jenis mata wang yang Anda ingin deposit dan masukkan jumlah amaun yang akan didepositkan.
  • Pilih jenis bank yang Anda gunakan.
  • Selepas itu, anda akan mendapat butiran pembayaran.
  • Maklumkan Tiger Broker untuk menyemak deposit anda semasa pemindahan dan memuat naik resit pemindahan.
  • Setelah selesai, anda akan menerima e-mel bahawa deposit anda telah berjaya diproses.

Tiger Broker tidak mengenakan sebarang bayaran dalam proses deposit. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan sistem pemindahan foreign telegraphic transfer, anda perlu membayar sekitar AS$ 30 kepada bank perantara. 

Cara Withdraw di Tiger Broker

Sama seperti proses mendepositkan dana, proses pengeluaran di Tiger Broker boleh dilakukan melalui bank Singapura atau bank tempatan Malaysia. Walau bagaimanapun, jika anda membuat pengeluaran melalui bank tempatan Malaysia, anda akan dikenakan bayaran bank perantara sekitar SGD 35 untuk pengeluaran dalam dolar Singapura dan AS$ 25 untuk pengeluaran dalam dolar AS.

Jika anda membuat pengeluaran dengan bank Singapura, anda tidak akan dikenakan sebarang bayaran. Pengeluaran melalui bank tempatan Malaysia biasanya mengambil masa kira-kira 1 – 3 hari Sementara itu, pengeluaran ke akaun bank Singapura hanya mengambil masa 1 hari bekerja. Berikut ialah proses pengeluaran di Tiger Broker:

  • Buka akaun Tiger Broker Anda
  • Pilih menu “withdraw” dan pilih jenis mata wang yang anda mahukan
  • Pilih bank yang anda gunakan
  • Selepas itu, anda akan menerima butiran pengeluaran dan proses pengeluaran selesai.

Kelebihan Tiger Broker Malaysia

Tiger Broker Malaysia digemari ramai peniaga kerana mempunyai beberapa kelebihan seperti berikut:

  1. Yuran dagangan yang rendah

Tiger Broker menawarkan yuran komisen yang kompetitif untuk berdagang pada pelbagai jenis instrumen pelaburan dan pasaran antarabangsa. Selain itu, Tiger Broker juga tidak mengenakan yuran swap, yuran deposit, dan yuran pengeluaran. Anda juga tidak perlu membayar sebarang yuran penyelenggaraan akaun. Yuran yang perlu anda bayar hanyalah komisen transaksi sebanyak 0.04% jika anda memilih saham, ETF atau REIT.

  1. Jangkauan pasaran sangat luas

Tiger Broker i membolehkan anda berdagang saham dari pasaran luar negara Singapura, Amerika Syarikat, Hong Kong, Australia dan China. Tiger Brokers juga menyediakan akses kepada dagangan dalam ETF, opsyen, waran, niaga hadapan, dana, dana bersama, CBBC, REIT dan niaga hadapan.

  1. Platform dagangan yang inovatif

Tiger Broker menggunakan platform dagangan yang direka khas (platform dagangan proprietari). Platform dagangan Tiger Broker juga boleh diakses melalui desktop, iOS atau Android. Penampilan visual platform dagangan Tiger Brokers juga sangat interaktif dan boleh disesuaikan berdasarkan kemudahan pengguna.

Tiger Broker juga menyediakan pelbagai ciri yang membantu pedagang untuk menentukan strategi dagangan seperti ciri bilik berita, kalendar ekonomi dan tab penyelidikan. Platform dagangan Tiger Broker juga dilengkapi dengan ciri penapis ETF yang memudahkan anda memilih jenis ETF yang popular dari segi pelaburan.

Kelemahan Tiger Broker Malaysia

Tiger Broker juga mempunyai beberapa kelemahan seperti berikut:

  1. Kaedah deposit dan withdraw terhad

Kaedah deposit dan pengeluaran daripada Tiger Broker hanya boleh dilakukan melalui pindahan wang melalui bank. Broker ini tidak menyediakan kaedah deposit dan pengeluaran melalui E-dompet. Bagi kebanyakan orang, ini kelihatan menyusahkan kerana ramai orang telah mula menggunakan e-dompet untuk transaksi harian mereka.

  1. Tidak menyediakan instrumen pelaburan forex dan komoditi

Walaupun capaian pasaran Tiger Broker sangat luas, broker ini tidak menyediakan instrumen pelaburan forex dan komoditi. Malah, forex dan komoditi juga merupakan pilihan aset yang menguntungkan dan disukai ramai orang.

  1. Leverage hanya untuk dagangan jangka pendek

Tiger Broker tidak menyediakan kemudahan leverage untuk pelabur jangka panjang. Leverage hanya disediakan untuk trader jangka pendek atau trader yang terbiasa dengan scalping. 

KelebihanKekurangan
✅Yuran dagangan yang rendah
✅Jangkauan pasaran sangat luas
 ✅Platform dagangan yang inovatif
❌Kaedah deposit dan pengeluaran terhad
❌Tidak menyediakan instrumen pelaburan forex dan komoditi
❌Leverage hanya untuk dagangan jangka pendek

Cadangan Broker Lain-Mitrade

Selain Tiger Broker, anda juga boleh memilih broker Mitrade yang telah dikawal selia oleh pihak berkuasa kewangan Australia dan Kepulauan Cayman. Mitrade telah menerima pelbagai anugerah antarabangsa. Terdapat ramai pedagang yang berjaya dengan Mitrade. Deposit minimum di Kitrade hanya US$ 50 dengan kemudahan leverage sehingga 1: 2000. Kos spread di Mitrade hanya 0.04 pip. Begini cara membuka akaun di Mitrade:

  1. Akses halaman Mitrade rasmi atau muat turun dan pasang di Play Store/App Store.
  2. Daftar dengan Gmail atau Facebook
  3. Isikan data peribadi anda dan bersetuju dengan terma dan syarat yang dikenakan
  4. Buat deposit melalui pemindahan bank atau E-dompet.
  5. Pilih jenis aset yang anda mahu dan buat transaksi. Jika sasaran keuntungan tercapai, anda boleh mengeluarkan dana ke akaun peribadi anda.
Cadangan Broker Lain-Mitrade

Kesimpulan

Itulah ulasan lengkap Tiger Broker Malaysia. Walaupun ia boleh diakses di Malaysia, lesen rasmi Tiger Broker untuk beroperasi di Asia Tenggara hanya diperoleh dari Singapura. Oleh sebab itu, proses deposit dan pengeluaran dengan bank tempatan Malaysia tertakluk kepada yuran bank perantara yang mahal. Bagaimanapun, peniaga Malaysia boleh menggunakan akaun bank Singapura supaya mereka tidak perlu membayar yuran bank perantara semasa proses deposit dan pengeluaran. Secara keseluruhan, Tiger Broker Malaysia ialah broker yang selamat dan boleh dipercayai. Anda juga boleh mengakses pasaran saham asing pada harga yang rendah.

Disclaimer: Artikel ini ditulis hanya untuk tujuan pendidikan dan berkongsi pengalaman dari segi perdagangan tanpa niat untuk merendahkan orang lain. Semua keputusan untuk berdagang atau melabur adalah di tangan anda. Melabur adalah satu perkara yang berisiko dan memerlukan persediaan rapi sebelum melakukannya.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *